
We doen de meeste boodschappen bij de Lidl, maar voor sommige dingen halen we graag bij de Jumbo. Nu hebben ze beide een app, met beide speciale features om meer uit je boodschappen budget te halen.
Punten sparen
In de app zit een barcode die je moet scannen bij elke betaling. In het sparen menu zie je welke artikelen op dat moment (extra) punten opleveren. Voor mij als plantknager zou ik dus dan mijn favo pakje vega halen als die punten oplevert, en dubbel als ze op dat moment in de aanbieding zijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld bepaalde noodles, speciaalbier en Oosterse sauzen.
Ook zijn er regelmatig spaarmeters, met een “challenge” dat als je binnen een bepaalde termijn een X bedrag hebt uitgegeven, je extra punten ontvangt. Meestal ga ik daar niet specifiek voor uitgeven, maar ik zou bijvoorbeeld de boodschappen een dagje naar voren kunnen halen om de laatste €5,- uit te geven, zodat ik 100 bonuspunten kan ontvangen.
Punten inwisselen
De punten die je spaart, zijn in te wisselen voor gratis boodschappen, uitjes en meer. De uitjes zijn voor mij (nu) niet interessant, maar voor gezinnen met kleine kinderen kan dat een manier zijn om bijvoorbeeld dierentuin tickets bij elkaar te sparen.
Onder gratis boodschappen zie je welke artikelen op dat moment gratis te verkrijgen zijn, en voor hoeveel punten. Ze zijn niet altijd interessant, en worden ongeveer elke maand vervangen met nieuwe artikelen die gratis zijn. Ik zet dus een reminder in mijn telefoon op welke datum er nieuwe producten zijn. Is er die maand niks interessants? Dan sparen we gewoon door.
Houdbaar = winning
Ik heb van een paar maanden terug 4 pakken gratis vaatwasblokjes staan, waar ik ongeveer een half jaar mee kan doen. In combinatie met de staande Lidl aanbieding blokjes heb ik dus een jaar vaatwasblokjes voor ~€11 in mijn voorraadkast.
Vorige maand waren er gratis garnalen die wel veel punten waren, maar die op die manier leuk in het weekmenu pastte. Maar meestal kies ik de houdbare producten die je toch nodig hebt in je huishouden.
Ik probeerde al weken mijn wasmiddel voorraad te stretchen, en mijn kleurpoeder (lidl, ook gratis) begon oncomfortabel laag te raken (ik hou graag 1 open en 1 achter de hand, en ik had niks meer achter de hand.) Maar ik was eigenwijs en had geen zin om retailprijzen te betalen voor wasmiddel.
Deze maand heeft mijn geduld zich beloond en heb ik 3 flessen wasmiddel en 4 blikken tonijn (voor mijn lief) voor in de voorraadkast gescoord.
En omdat er een vega aanbieding + een vega punten deal was, heb ik meer korting op de bon dan ik heb betaald. Dit is denk ik het dichtst wat ik bij extreme couponning heb gekomen op die keer na dat ik een pakje dentastix zowel op Scoupy als op Tikkie cashback had gekregen.



Valkuilen van de Jumbo App
Zijn er dan instinkers? Jazeker. Sowieso hebben die punten natuurlijk een economische waarde en betaal je indirect je eigen korting. Als je het heel zwartgallig bekijkt kun je een heel “marketing, boeh!” relaas oppennen maar het gaat mij om het vernuftig uitspelen van het Systeem(TM). We live in a society, immers.
Sowieso kun je gaan voor de chips en de koekjes die op dat moment gratis zijn, en meestal relatief ook wel wat punten. Of je koopt producten die je anders niet zou halen, maar waartoe je je laat verleiden omdat er punten zijn. Dat doen we dus niet, we gaan er lekker Calvinistisch in.
Dus mijn regels zijn:
- Alleen dingen met punten kopen die ik anders ook zou kopen
- Alleen punten inleveren op houdbare dingen
- Danwel op items die ik niet graag full price koop
- Spaarmeter challenges alleen meedoen als het zo uitkomt
- Aanbiedingen stacken waar mogelijk
- Niks bijbetalen. Pannenzegels? I don’t know her.
Volgende boodschappen blog ga ik de Lidl App LIFEHACKS met jullie delen en mijn dikste kortingwin daar!
Geef een reactie